Missionpharma startede i 1975 med at sælge billig, ikke–patenteret medicin til missionærklinikker, der var tilknyttet de skandinaviske kirker. Det gav missionerne mulighed for at købe meget mere medicin for de samme penge og redde flere menneskeliv. I dag er virksomheden en af verdens største udbydere af generisk medicin og hospitalsudstyr til udviklingslande verden over. Virksomheden sælger dels sine produkter direkte til sundhedsministerier og indkøbscentraler i de enkelte lande og dels gennem nationale og internationale nødhjælpsorganisationer så som Røde Kors, WHO og UNICEF.
I en vækstvirksomhed som Mission–pharma er det vigtigt, at IT systemerne hele tiden kan understøtte væksten både på software siden men i særdeleshed også på hardware siden. I løbet af 2007 stod det klart,
at det ville blive nødvendigt at udvide UPS kapaciteten i serverrummet i Lynge, ligesom den eksisterende køling havde svært ved at følge med. "Egentlig havde vi bare tænkt os at opgradere de eksisterende UPS, der var placeret i hvert af vores 4 rack skabe.
Men via vores hardware leverandør i2i A/S kom vi i kontakt med ATEK TEKNIK A/S, som foreslog et redesign af vores serverrum, der indebar at vi fik en central UPS med en by–pass tavle foran. Det var en løsning, vi havde overvejet, men forventede at det var en meget dyr løsning.
Men på den anden side var der mange driftsmæssige fordele.
Vi kunne placere UPS’en uden for serverrummet, og dermed spare plads og ikke mindst fjerne varmekilder fra serverrummet og dermed reducere behovet for køl.
Samtidig kunne UPS’en serviceres uden at vi skulle lukke serverne ned.
Da vi så fik tilbuddet, var der ingen
God økonomi for Missionpharma med en central UPS løsningtvivl længere, ud fra en TCO (Total Cost of Ownership) betragtning var det ikke en dyrere løsning."
Da ATEK TEKNIK A/S præsenterede løsningen, blev jeg samtidig præsenteret for en løsning med integreret rack køling til vores servere. Jeg bad om et tilbud på sådan en løsning også, og det viste sig, at den løsning sagtens kunne konkurrere med en almindelig udvidelse af kølingen i serverrummet.
I løbet af foråret 2008 er både UPS og den integrerede rack køling så blevet installeret. "Installationsforløbet har været tilfredsstillende, og uden besvær for undertegnede."
I dag har vi en UPS installation, der er redundant, nem at vedligeholde, som giver bedre oppetid (serverne skal ikke lukkes ned for at servicere UPS’en), og som kan opgraderes i takt med nye behov, samtidig med at vi har fået fjernet en del varmekilder fra serverrummet.
Til den resterende køling i serverrummet har vi fået en integreret rack–køling, der køler der hvor behovet er, og er energibesparende ved at anvende frikøling, er nem at monitorere og som er nem at udvide. Så vi er endt med en topmoderne og fremtidssikret løsning, som vor Økonomidirektør oven i købet er glad for, når han ser på de faktiske tal for TCO."
Jørgen Laursen
IT–Chef
MissionPharma A/S