Tal om demens

Hvert år rammes 15.000 danskere af demens, men mange tør ikke tale om det. Derfor sætter Sundhedsstyrelsen fokus på samtalen om demens i en ny kampagne.

Demens er noget, vi taler om lyder budskabet i en ny landdækkende kampagne, som, som Sundhedsstyrelsen står bag. Kampagnen skal øge opmærksomheden på de tidlige symptomer på demens, og derved få flere til at opsøge lægen, hvis de har mistanke om demens. Samtidig skal kampagnen give viden om, hvor man skal henvende sig, hvis man er pårørende, eller hvis man selv er bekymret for, at man har symptomer på demens.

“Demens vedrører en stor del af danskerne, og det er derfor vigtigt at nedbryde befolkningens fordomme og i stedet oplyse dem om sygdommen og dens symptomer. Det er vigtigt at vide, hvor man skal henvende sig, hvis man selv eller ens pårørende viser tegn på demens, da en tidlig diagnose kan hjælpe den demensramte til selv at træffe beslutninger om sit eget liv og det videre behandlingsforløb”, udtaler sundhedsminister Astrid Krag.

Samtalen er omdrejningspunkt for kampagnen, fordi mange er bange for at indrømme, at de ikke kan huske så godt.
“Vi skal turde tale om demens. Det er kampagnens vigtigste budskab. Tør vi det, er der større sandsynlighed for, at få stillet den rette diagnose, hvis man har en demenssygdom. Tidlig behandling kan være med til at bremse sygdommens symptomer og kan forlænge de gode år samt hjælpe til at bevare en værdig hverdag”, siger administrerende direktør i Sundhedsstyrelsen, Else Smith.

Kampagnen består blandt andet af en mobil samtalestue, der besøger 10 byer landet over. Her er der mulighed for at få en kop kaffe, blive klogere på symptomerne på demens og få råd til, hvordan du tager hul på samtalen om demens. Hvert sted er Alzheimerforeningen klar til at svare på spørgsmål og udlevere samtale-starter-pakker til at tage med hjem.

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *