Reklamekondomer skal gøre sex mere sikkert

Sygdommen aids har hærget verden siden 1980’erne og koster stadig tusindvis af menneskeliv overalt i verden. Også i Danmark har aids kostet mange menneskeliv, men sygdommen får stadigt mindre mediebevågenhed til trods for, at der er over 5000 hiv–smittede i Danmark og 2900 personer under medicinsk behandling.

Også tallet for aborter er stigende, ligesom der findes en lang række andre sygdomme, som overføres via seksuel kontakt.

Disse problemstillinger ønsker internetvirksomheden ewire nu at sætte fokus på, og gør det på vanlig utraditionel vis. I stedet for at bruge pengene på traditionel markedsføring, har ewire valgt at sætte ressourcer af til at opnå en EU–godkendelse til at få trykt sponsorreklamer på kondomer.

Opnår ewire denne godkendelse, vil virksomheden i samarbejde med andre firmaer gå ind og sponsere produktionen af gratis kondomer til den danske ungdom. Disse vil dels kunne forhindre udbredelsen af kønssygdomme og de stigende aborttal og dels spare det danske samfund for mange penge. Således koster den medicinske behandling 100.000 kr. om året for hver patient, der er smittet med hiv.

"Der må nytænkning til, hvis vi skal disse problemer til livs. Der er allerede forsøgt med massive kampagner og information, men mange unge sparer stadig gerne penge frem for at tænke sig om. Oplysningen om sex og prævention skal hænge sammen med tilgængeligheden af kondomer, og den sidste landsdækkende kampagne ligger helt tilbage i 1996. Ved at gøre kondomer gratis gennem sponsorater tror vi på, at de unge vil være lidt smartere næste gang, når det nu også bliver helt omkostningsfrit at tænke sig om", udtaler marketingschef Jonathan Løw fra ewire.

Tiltaget fra ewire skal bl.a. ses i lyset af, at Sundhedsministeren for nylig har afvist at uddele gratis kondomer til unge mellem 15 og 18 år.
 

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *