Ny akuttelefon hjælper borgere i tvivl

Fra den 30. januar kan alle i Region Hovedstaden ringe 1813 døgnet rundt og få hjælp og rådgivning om akut sygdom eller skade
Ikke altid lige nemt
Det er ikke altid lige nemt, når vi selv eller vores familie bliver syge eller kommer til skade. Skal man gå til den praktiserende læge, ringe til vagtlægen eller køre hen på hospitalets akutmodtagelse Eller er det bedre at holde den let forbrændte finger under den kolde hane i et stykke tid

Nu kan man blot ringe 1813
Nu får borgerne i Region Hovedstaden professionel hjælp døgnet rundt til at få svar på alle de spørgsmål blot ved at ringe 1813.

Nyt tilbud til borgerne
Akuttelefonen, der åbner 30. januar klokken 8.00, er et nyt tilbud til borgerne i Region Hovedstaden, som man kan ringe til, når man er i tvivl om, hvad man skal gøre, eller hvor man kan få den hjælp, man har behov for i tilfælde af akut sygdom eller skade.

Åben døgnet rundt
Akuttelefonen på nummer 1813 er åben døgnet rundt, og der sidder erfarent sundhedspersonale, primært sygeplejersker, ved telefonen, der alle har erfaring fra enten akutmodtagelser eller intensivafdelinger i at vurdere skader og akut sygdom.

Særligt uddannede til telefonrådgivning
Derudover er de særligt uddannede til at vurdere disse ting gennem en telefonsamtale.

Ingen spørgsmål er for små eller store
– Som borger kan man få meget ud af først at ringe til akuttelefonen. Ingen spørgsmål er for små eller store, når vi rådgiver borgerne om, hvad deres skade eller akut opståede sygdom kræver af behandling eller omsorg, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen (S).

Få besked om den korteste ventetid
Hvis rådgiverne på akuttelefonen vurderer, at borgeren har behov for behandling på en akutmodtagelse, akutklinik eller psykiatrisk akutmodtagelse, kan de fortælle, hvor der er kortest ventetid, så borgeren kan komme hurtigere til og undgå lange ventetider ved f.eks. at køre et andet sted hen end det nærmeste hospital.

Kan melde at patienten er på vej
Derudover kan sundhedspersonalet melde patienten på akutmodtagelsen eller akutklinikken, så personalet ved, at patienten er på vej, og hvad det drejer sig om.

Henviser også til lægevagten
Hvis der er brug for eksempelvis en lægevagt, kan akuttelefonen henvise til lægevagtens nummer.

Man kan stadig frit henvende sig
– Akuttelefonen er et ekstra servicetilbud, som vil gøre det nemmere at træffe et valg om, hvad man skal gøre og dermed undgå bekymringer og ventetid, men man kan stadig selv henvende sig på en akutmodtagelse eller en akutklinik, hvis det er det, man vil, siger Vibeke Storm Rasmussen.

Altid 112 ved alvorlig skade
Hvis man er meget alvorligt syg eller er kommet alvorligt eller livstruende til skade, skal man selvfølgelig altid ringe 112.

1813 kan også sende ambulance
Hvis man er i tvivl og alligevel ringer til akuttelefonen på 1813, så kan personalet med det samme sende en ambulance, uden at borgeren skal ringe op igen.

Fakta:

Akuttelefonen har været undervejs siden Region Hovedstadens præhospitale plan fra 2008, og blev politisk vedtaget i regionsrådet i forbindelse med Hospitals- og Psykiatriplan 2020 i juni 2011.
Akuttelefonen har til huse på regionens vagtcentral på Herlev Hospital, som også besvarer de sundhedsfaglige 112-opkald.
Der er også etableret en løsning for hørehæmmede med et reserveret sms-nummer, som den hørehæmmede bruger til at komme i kontakt med akuttelefonen.
Region Hovedstadens ambition er, at borgerne i gennemsnit skal vente højest 2 minutter, før akuttelefonen 1813 svarer.
Læs mere om akuttelefonen

Yderligere oplysninger hos:

Vibeke Storm Rasmussen (S), formand for Region Hovedstaden – 43 64 25 21 (hjemme)
Koncerndirektør Svend Hartling 48 20 56 19
Pressevagten i Region Hovedstaden 70 20 95 88

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *