Der skal ikke meget træning til om ugen for at øge mineraltætheden i knoglerne

Af: Kari Thynebjerg Kristensen

Måske har fysisk aktivitet igennem barndommen stor betydning for at kunne opnå maksimal knoglemasse og derved langvarig positiv effekt på knoglesundheden.Men også en senere indsats kan have mærkbar effekt. En japansk forskningsgruppe fra Chukyus Universitet i Tokyo i Japan har vist at hop–træning med bare 30 hop pr. uge, dog med så kraftige hop som muligt, har en positiv effekt på mineraltætheden i knoglerne.

Undersøgelsen blev udført på to ens grupper af kvinder, som var udvalgt efter følgende kriterier. De røg ikke, spiste ikke medicin, havde ikke en forhistorie med knoglebrud eller andre knogle relaterede sygdomme, de var ikke gravide og ingen havde deltaget regelmæssigt i højintensitets sportsgrene såsom volleyball, basketball og tennis de sidste fem år.

I begge grupper var kvinderne i gennemsnit 20 år, ingen var yngre end 19 og ingen ældre end 21 år. Gennemsnitshøjden i de to grupper var 159 cm med en variation fra 153 til 163 cm. Begge grupper var lige aktive i løbet af dagen (ca.7.000 skridt pr. dag).

Læs hele forskningsnyheden på www.Go–motion.dk
 

Læs mere her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *