I år skal det være anderledes … !

Tænk tilbage på i går. Det var nytårsaften, og du sad med vin i glasset og god mad på tallerkenen. December havde været hektisk; fyldt med julefrokoster, deadlines på jobbet og gaveræs. Du kiggede tilbage på en måned, som fløj af sted. Desværre også en måned, hvor du overhovedet ikke fik rørt dig, udover når du skulle bære indkøbsposer op ad trappen eller slæbe juletræet ind. Du følte dig træt og Og du er ikke alene. Halvdelen af Danmark sidder lige nu og overvejer at gå i gang med træningen. Overalt annoncerer fitnesscentrene efter nye kunder. De ved, vi har dårlig samvittighed og kan lokkes med gode tilbud. Men du prøvede det også sidste år og året før. Gik i gang med træningen, men stoppede fordi der kom noget i vejen. Og efter et par måneder meldte du dig ud. Træningen forsvandt ud af dit liv.
Men i år skal det da være anderledes – skal det ikke

Lær af dine fejltagelser. Overordnet set er der nemlig fire typiske forløb. Kan du genkende dig selv i en af disse typer – så giver vi løsningen:

Tømmermænd
Du er vågnet dagen efter nytårsaften med dundrende hovedpine, søvn i øjnene og en ægtefælle, som helt klart mener, at I skal have gjort rent og ryddet op, inden I starter på arbejde igen. Du husker tilbage på tanken, du havde i går aftes om at skulle i gang med at træne, men du kan allerede mærke, at du mangler lysten. Du kan ikke længere overskue at bruge tid på træning. Hvad skal det føre til, og hvor skal du finde tid og energi til træning i din i forvejen travle hverdag Derudover synes din familie, at træning er spild af tid, og på dit arbejde er der heller ikke nogen, der træner. Du får med andre ord ikke megen opbakning i din omgangskreds. Motivationen er derfor væk, inden du overhovedet kommer i gang. Du tænker, at du enten er for doven, bliver skadet, synes det går for langsomt med resultaterne, eller at det er kedeligt.

Januar-gæsten
Du kan også være en typisk januar-gæst. Intentionen var god, men ikke nok. Du kommer aldrig rigtigt i gang, og inden vi når februar, har du droppet træningen. Du har simpelthen ikke gjort dig klart, hvad der skal til, og hvordan du skal finde energien til den daglige træning. Du er i stedet blevet revet med af stemningen, men har ’glemt’ at spørge, hvad formålet med træning er, hvordan træningen skal passe sammen med resten af dit liv, eller opdager at træning er dødkedelig. Du er hoppet med på bølgen, men skvulper bare rundt uden en plan og mål, og ender derfor med at skrinlægge projektet indtil næste nytårsaften.

Optimisten
Som den sande entusiastiske optimist du er, har du sat dig for, at nu skal den have én over nakken! Du har hørt og læst så meget om maraton, triatlon, crossfit og alt muligt andet, og hvis du skal træne, så skal det simpelthen gøres ordentligt. Du har ønsket dig alt det fedeste gear i julegave, har fundet ud af, hvilke konkurrencer du skal deltage i, at du skal sætte en personlig rekord i år, og at du mindst skal træne 5 gange om ugen. Du gi’r den hele armen! Som optimist kommer du ofte ud for én af to ting: Enten ender træningen med at blive en passion, som holder i lang tid, eller også brænder det hele ud i løbet af kort tid, fordi livet og træningen ikke er afstemt, og motivationen ikke var stærk nok til regnvejr og lange arbejdsdage.

Den rolige opstarter
Du har tænkt tingene godt igennem og har erkendt, at du ikke er i dit livs form. Du ved, at januar ofte er lige så travl som december og lægger derfor en plan, der tager højde for dette. Du har afstemt med baglandet, at nu går du i gang med at træne, og du har sikret dig, at der er tid til træningen. Så et par gange eller tre i ugen sætter du tid af til at træne, og lige nu er målet at komme godt i gang og finde en god rytme. ”Den rolige opstarter” kan holde motivationen i meget lang tid og træner gerne et par gange om ugen. Nogle rolige opstartere mister dog lysten efter nogen tid, fordi træningen ikke rigtig fører nogle vegne, mens andre får blod på tanden og skruer op for indsatsen, fordi de bliver grebet af et bestemt mål eller en bestemt træningsform.

Hvem er du
Det er vigtigt, at du bruger lidt tid på at tænke efter og være ærlig over for dig selv. Du kan kun bruge et ærligt svar. Det er jo dig, der skal gøre det anderledes denne gang. Det er erfaringerne fra de sidste mislykkede forsøg, du skal bruge til at lykkes denne gang.
Spørgsmålet er: Hvem plejer du at være, når nytårsforsættet skal indfris

Tømmermanden
Januar-gæsten
Optimisten
Den rolige opstarter

Vores råd til dig
Nu har du fundet ud af, hvilken type du er kan vi hjælpe dig med nogle simple råd:

Tømmermanden
Dine udfordringer
• Du har mistet motivationen allerede, inden du er kommet i gang
• Du kan ikke rigtig find ud af, hvad du vil, og hvorfor du vil det
• Du føler du burde træne, men du orker det bare ikke

Vores råd til dig
• Lav en overskuelig træningsplan
• Find et mål, som tænder dig
• Allier dig med nogen, du gerne vil træne med

Januargæsten
Dine udfordringer
• Du er drevet af følelsen af at være tyk og doven oven på julen
• Du starter op med gode intentioner, men uden en plan
• Du synes ikke resultaterne kommer hurtigt nok

Vores råd til dig
• Find en aktivitet, som du synes er sjov
• Lav små delmål på vejen
• Hav en plan klar for at nå igennem februar

Optimisten
Dine udfordringer
• Du har sat kæmpestore og langsigtede mål
• Du starter ud med alt for meget træning
• Du tager imod alle råd på en gang

Vores råd til dig
• Sæt kortsigtede delmål på vej mod det store mål
• Få hjælp til en realistisk plan
• Fokuser på en ting af gangen

Den rolige opstarter
Dine udfordringer
• Du har ikke taget højde for hverdagen i din plan
• Du ved ikke rigtig helt om din plan holder
• Du bliver frustreret over, når noget forstyrrer planen

Vores råd til dig
• Få noget faglig sparring til din plan
• Afstem din plan med job, familie og venner
• Hav en Plan B klar

Læs mere her

Dagens nyheder – Læs bla. om Madorgie: Sådan undgår du at få mad-tømmermænd af julemaden

Madorgie: Sådan undgår du at få mad-tømmermænd af julemaden
Vi ved vist alle godt, at en aften med rigelige mængder alkohol kan give tømmermænd. Men faktisk kan du risikere lignede symptomer ved at gå amok i juleaftens lækkerier uden at tænke dig om.Du er godt i gang med din tredje portion steg og and og forude truer risalamanden med at lægge dig helt ned i en døs af, ja, faktisk decideret ubehagelig mæthed.Det problem kender mange danskere til, og symptomerne på ukontrolleret indtag af julebordets fortræffeligheder kan faktisk minde om de tømmermænd, som julemåneden ofte også byder på.Foto: Bax Lindhardt
Læs mere her

Isstjerneløbet – en vinter-klassiker i Hedeland

25. januar 2015 kan hundredvis af mountainbike-ryttere – erfarne og nybegyndere – få afløb for nytårsfortsætterne, når Roskilde Cykel Motion afholder det årlige Isstjerneløb. Tilmeldingen er åben. Når det traditionsrige Isstjerneløb i Hedeland ved Roskilde afvikles 25. januar 2015, er det 20 år siden, at løbet blev kørt for første gang i 1995. I 2014 viste 350 tilmeldte mountainbike-ryttere, at Roskilde Cykel Motions januar-løb har etableret sig som en vaskeægte MTB-klassiker.

To distancer
Isstjerneløbet afvikles på en spændende og varieret rute i Hedeland ved Roskilde i området omkring den kendte skibakke. Ruten er på 22 km, og man kan som rytter vælge at køre den en eller to gange.
Hurtigste mand på 22 km-ruten var i 2014 Morten Barsøe (52.33 min.), mens Andreas Rasmussen var hurtigst gennem de 44 km (1.39.40 time).

For løbskommissær John Kloth Petersen handler Isstjerneløbet dog om meget mere end fart for de forventeligt 350-500 deltagere.

– Det vigtigste for os er, at vi har skabt et løb og en ramme, hvor alle, der vil køre et MTB-løb, kan være med. Hedeland byder på et fantastisk varieret og kuperet terræn, hvor man både kan køre for at vinde og for at få sig en helt særlig cykel-oplevelse i det smukke område, siger John Kloth Petersen.

På trods af navnet Isstjerneløbet, kan løbet byde på alt mellem en gang sjov mudder og snedækkede bakker, hvilket på hver sin måde stiller krav til teknikken.

Velegnet til familie-support
Men der er ikke kun oplevelser til deltagerne. Hedeland er nemlig særligt velegnet for supportere, påpeger John Kloth Petersen.

– Man har fremragende overblik fra skibakken, hvorfra man kan følge rytterne. Andre gode udsigtsposter er de syv høje og vinmarkerne, så det er også en af de bedre og sjove muligheder for at tage familien med til MTB-løb, siger løbskommissæren.

Praktisk info
Løbet starter: 25. januar kl. 10
Sted: Hedelands Veteranbane, Brandhøjgårdsvej 2, 2640 Hedehusene
Pris: 150 kr.
Sidste tilmelding: 23. januar

Alle MTB-ryttere kan før løbet fylde depoterne op med vand og energidrik, mens der efter løbet bydes på varm suppe og en kop kaffe med kage.
Information om løbet er opslået på mtb-kalenderen og dcu-motion som henviser til www.rc-m.dk
Her kan både tilgås deltagerliste for 2015, billeder fra 2014 og løbsbeskrivelse og løbsprofil. Ruten kan downloades på GPS. Tilmelding foregår elektronisk

Arrangør er Roskilde Cykel Motion, der bl.a. også arrangerer Skjoldenæsholm-løbet og Roskilde Holdmatch. Mere information på www.rc-m.dk/isstjerne eller hos løbskommissær John Kloth Petersen, tlf.: 26450145

Læs mere her

Dagens nyheder – Læs bla. om Forskere finder den største søvn-tyv

Sådan tackler du svigermor i julen
Få gode tips til at komme (næsten) konfliktfrit gennem julen.Foto: Linda Kastrup
Læs mere her

Forskere finder den største søvn-tyv
Hvis du ofte kun får seks timers nattesøvn eller mindre, er det formentlig arbejdets skyld. Det skriver Livescience.com ifølge Videnskab.dk. Forskere har i en stor undersøgelse af 120.000 amerikanere fra 15 år set på, hvordan de brugte deres tid den seneste dag. Og der viste sig ifølge forskerne en klar sammenhæng mellem, hvor meget folk arbejdede, og hvor mange timers søvn de fik.Foto:
Læs mere her

Dagens nyheder – Læs bla. om Videnskaben har talt: Mænd er de mest idiotiske

Videnskaben har talt: Mænd er de mest idiotiske
Der findes en teori kaldet male idiot theory, der handler om, at mænd er idioter og ofte gør nogle åndssvage ting. Og det ser ud til, at der faktisk er noget om snakken.Et forskerhold fra England har nemlig undersøgt sammenhængen mellem idiotisk adfærd og køn – og resultatet var slående: Mænd er nogle idioter. Det skriver Phys.org ifølge Videnskab.dk.Foto:
Læs mere her

Ny bog om yoga for seniorer

Yoga hitter over hele landet, ikke mindst blandt danskere over 50 år. Nu giver en ny bog målrettet mod seniorer en grundig indføring i yogaens historie samt masser af illustrerede yogaøvelser og programmer til at modvirke de skavanker, vi alle oplever med alderen. SUND KROP, STÆRKT SIND er skrevet af en af Danmarks mest erfarne yogalærere, Iben Bertelsen, der i en årrække har drevet sit eget yogacenter i Gilleleje i Nordsjælland. Iben Bertelsen har siden 1990 undervist i yoga for alle aldersgrupper og niveauer og har desuden uddannet danske yogalærere.

Om bogens målgruppe siger Iben Bertelsen:

”Du har nået en alder og er et sted i dit liv, hvor der er mere plads og overskud til dig selv. Det er aldrig for sent at tage en udfordring op, og jeg kan garantere dig, at hvis du yder en overkommelig indsats, vil du blive belønnet så rigeligt. Yoga har så meget at tilbyde, er så mangfoldigt og spændende et univers, det er blot at tage en rask beslutning og komme i gang.”

Bogen, SUND KROP, STÆRKT SIND indeholder mere end 60 forskellige yogaøvelser og tre sammenhængende yogaprogrammer. Ved hver enkelt øvelse er en grundig vejledning og illustration til, hvordan man udfører dem samt en beskrivelse af præcis, hvilke skavanker øvelserne modvirker.

”Det hænder ofte, at mennesker, der af en eller anden grund har opgivet deres krop og deres personlige velvære, finder tilbage til glæden ved at røre sig, at være aktive, at mærke sig selv og deres krop gennem yogaens utallige muligheder”, fortæller Iben Bertelsen.

I bogen er der desuden personlige historier fra Lene, Christian, Susanne, Ellen og Lise, der alle er i aldersgruppen 60 til 80 år og alle har mærket, hvilken gavn yogaen har haft på deres krop og sind.

Bogen udkommer d. 11. december 2014 på TURBINE forlaget

Sund krop, stærkt sind – yoga for dig på 50+ / Iben Bertelsen. TURBINE, Aarhus 2014. ISBN: 9788771419320. 144 sider. Vejledende pris: 249,95 kr.

For yderligere information, kontakt til relevante casepersoner og interview kan både forfatter og forlag kontaktes:
Forfatter Iben Bertelsen post@yogagilleleje.dk, tlf.nr: 2277 2677
Redaktør Christina Lund christina@turbine.dk, tlf.nr: 2329 5474

Læs mere her

Dagens nyheder – Læs bla. om Hjælp, har mit barn ADHD – eller bare meget energi?

E-løbere hyldet på BT: I er en stor inspiration
Nana Vestergaard Eriksen og Lars Mertins blev mandag hyldet på BT som årets kvindelige og mandlige Eremitageløber.»I er en stor inspiration for andre motionsløbere og fornemme repræsentanter for E-løbet,« sagde chefredaktør, Olav Skaaning Andersen, da han ved en festlighed overrakte dem BTs sølvfad, blomster og nytårschampagne.RUC-studerende Nana Vestergaard Eriksen, 25, København N, og privatdirektør Lars Mertins, 48, Hvidovre, har med deres engagement og smittende løbeglæde motiveret andre til at løbe.Foto: David Leth Williams
Læs mere her

Hjælp, har mit barn ADHD – eller bare meget energi?
Det er ‘oppe i tiden’ at frygte, at dit barn har ADHD – men måske har han i virkeligheden blot brug for lidt mere ro i sin hverdag.Der er aldrig ro. Når du tager dit barn med i supermarkedet, er han overalt: nede i indkøbsvognen, under indkøbsvognen, oppe i køledisken og i færd med at pille i de farvestrålende indpakninger på hylderne.Når I har en konflikt derhjemme, og det har I ofte, bliver dit barn hurtigt meget vred – så vred, at han kaster sig på gulvet og skriger og sparker i, hvad der føles som en evighed.Foto:
Læs mere her